Reportatge: Catorze anys per a una desviació de cinc quilòmetres

www.andorradifusio.ad

Les dificultats en el trànsit que s'originen tot sovint en un dels punts estratègics per accedir a Andorra des de França tenen data de caducitat. El 2016 s'haurà acabat el desdoblament de 5 quilòmetres a la carretera d'Ax-les-Thermes. Després de tres anys aturades, ja s'han reprès unes obres, les de la nacional 20, que van començar el 2002. Així ho va avançar el copríncep Hollande en la seva visita de fa un parell de mesos.

El projecte de la desviació de la carretera RN20 a l'altura d'Ax-les-Thermes es va presentar al 1998. Les obres van començar al 2002 i després de les darreres aturades sembla ser que ara tots els actors s'han posat d'acord i l'obra s'enllestirà a finals del 2016.

Es tracta d'un tram de més de cinc quilòmetres amb una doble via d'un quilòmetre entre l'entrada d'Ax i Perles-et-Castelet. La infraestructura està pressupostada en 69,3 milions i ha estat cofinançada entre l'Estat francès, la regió Migdia- Pirineus i el Departament de l'Arieja. La diversitat dels actors implicats ha fet que les obres s'aturessin diverses vegades, la darrera el 2011. En els propers dos anys, es construirà l'últim pont, necessari per unir tots els trams, s'aixecaran els murs de contenció i es col·locarà la senyalització.

Augustin Bonrepaux és el president del Consell General de l'Arieja, un dels actors més influents en la política local. Bonrepaux segueix el tema des del 1995, espera que les obres acabin aquest cop i que el Govern d'Andorra s'impliqui davant del copríncep per engegar nous projectes. Assegura que l'Estat francès "ha invertit 5,5 milions d'euros per reiniciar les obres" i que "podran anar molt més ràpid". Espera que la desviació "es podrà acabar el 2016, tal com està previst". Reconeix però que "tot i això, haurem trigat 14 anys per construir una desviació de 5 quilòmetres".

Evitar Ax-les-Thermes permetrà fluïdificar la circulació per arribar o sortir d'Andorra. A més, per a Dominique Fourcade, alcalde de la petita localitat francesa, l'RN20 és un focus d'inseguritat i de pol·lució pel nombre de vehicles que hi circulen. A més, frena la voluntat d'atreure turisme de qualitat. "Volem que la ciutat es pugui reconstruir, per això esperem poder requalificar la carretera nacional que travessa Ax-les-Thermes i fer-ne una carretera agradable que travessi la ciutat". Fourcade vol "redimencionar-la, fer-la més agradable, afegir-hi espais verds, zones per a vianants i, fins i tot, carril bici". Objectius que, afirma, els permetrien "viure millor".

Aquesta nova infraestructura està destinada a millorar els accessos a Andorra perquè està situada en un punt clau on es formen retencions importants tant en els moments de màxima afluència de l'estiu com de l'hivern.

Informa: Víctor Reolid     Imatge: Albert Refart

Comparteix:

L'Agència de Protecció de Dades creu que l'ús de les càmeres de vigilància s'ha de regular per llei L'Ice Bucket Challenge a favor de l'esclerosi lateral amiotròfica arriba a Andorra