La paraula “detox” apareix pertot arreu: revistes, xarxes socials, productes de venda en farmàcies, supermercats... S’ha posat molt de moda consumir uns productes amb aquesta etiqueta “detox”.
Però, què vol dir?
Detox ve de destoxificació i és el procés de netejar el cos de toxines i altres impureses que impedeixen el seu correcte funcionament. Si llegim certs articles, el fet de “netejar” el nostre organisme ens pot ajudar que funcioni millor, a tenir més energia i vitalitat, a perdre pes, líquids, tenir una pell més radiant...
A primer cop d’ull, és temptador deixar-se seduir per aquest concepte, però s’ha d’analitzar més acuradament.
Ens aconsellen consumir uns productes amb aquest efecte.
Si analitzem tots els productes que sota aquest nom ens envaeixen, tenim els famosos sucs detox envasats, que són una sèrie de sucs en els quals ens indiquen fins i tot a quina hora del dia els hem de consumir. Si mirem la composició, la majoria estan fets amb una base de fruites, aigua, vegetals i algun superaliment.
Aquest tipus de dieta recomanen fer-la d’un a 6 dies i ens promet que netejarem el cos d’impureses, millorarem l’estat de la pell, perdrem pes...
Què hi ha de cert en tot això?
Deixant de banda els sucs envasats i les promeses del màrqueting comercial, cal fer una “detox”?
La primavera és un bon moment per fer una neteja i eliminar els excessos de l’hivern sense tenir la necessitat de recórrer a productes miracle. Cada persona té unes necessitats concretes i cal veure què és el que necessita. Però més important que fer una neteja és tenir bons hàbits alimentaris.
De què serveix fer una “detox” si es té tendència a menjar desequilibradament la resta de l’any?
Si aprenem a fer una alimentació saludable eliminant els aliments refinats, industrialitzats i de baixa qualitat i consumint aliments complets, frescos i de temporada, ja tenim un punt important al nostre favor i sense efecte rebot. S’ha d’entendre l’alimentació com una tasca del dia a dia i s’ha d’evitar caure en modes i promeses publicitàries que tendeixen a desinformar i que la seva finalitat principal és incentivar el consum de productes de moda.
Més productes sense elaborar i de qualitat durant tot l’any, una dieta equilibrada i equilibradora i si s’ha de fer una detox, fer-ho en moments puntuals, amb aliments naturals i complets i fugint dels productes miracle. Potser el que cal és fer una detox, però amb tant màrqueting i tanta publicitat al final el que netegen és la butxaca.
Un article de Pili Borra, naturòpata especialitzada en nutrició
Comparteix: