L’impacte positiu de l’anglès en la salut mental dels nens

L’impacte positiu de l’anglès en la salut mental dels nens

Hi ha moltes maneres d’aprendre un tercer o un quart idioma. Tantes com les raons per les quals és beneficiós de fer-ho.

Els infants tenen la capacitat d’aprendre d’una forma més fàcil i natural. Diferents teories demostren que el cervell adquireix una sèrie de comportaments de forma inconscient fins als set anys. Cal sumar-hi, també, que els infants tenen més temps disponible per a l’aprenentatge. La seva ment està lliure de pensaments i preocupacions, la qual cosa permet que puguin absorbir-lo i assimilar-lo millor. No és el mateix amb els adults, però mai és tard per aprendre un idioma.

Per què com abans, millor?

Els infants a una edat primerenca no senten vergonya. Aprenen sense por a equivocar-se i posen en pràctica tot allò que aprenen. Tenen la capacitat de desenvolupar un idioma tan naturalment i sense frustracions com aprenen a seure, menjar amb cullera o bé caminar. Quan més jove es comenci a aprendre l’idioma millor serà el seu domini i pronúncia.

Quan som infants aprenem el llenguatge de forma innata. No han de fer un esforç voluntari per aprendre’l i l’anem adquirint segons es va desenvolupant la nostra estructura cerebral. Durant aquest període el cervell es va desenvolupant i actua amb el conegut “efecte esponja”. En aquesta franja té més capacitat per absorbir i assimilar la informació i els coneixements d’una forma més ràpida i senzilla. Per això és el millor moment pels estímuls lingüístics.

L’anglès i l’impacte positiu en la salut mental:

Aprenent un tercer o quart idioma desenvoluparan el seu cervell de manera que:

  • Tindran més capacitat de concentració.
  • Disposaran de més agilitat i capacitat de resolució de conflictes.
  • Possibilitat de fer diferents tasques a la vegada amb eficàcia.
  • Tindran més facilitat de fer connexions entre diferents conceptes.
  • Experimentaran una millora de l’atenció i de la memòria.

I les famílies, com poden donar suport a l’aprenentatge de l’idioma?

Una de les principals preguntes de les famílies és si l’haig d’apuntar a classes extraescolars d’anglès. Sempre va bé. Però m’agradaria dir-vos que no us heu de sentir malament si no pot ser així. A l’escola ja es treballa i tenim la gran sort que els sistemes educatius d’Andorra en són facilitadors amb uns grans professionals. L’important és que el cervell aprèn quan es motiva i alguns passos que podeu seguir des de casa perquè així sigui:

  1. Fer-los aprendre tot divertint-se. L’estimulació auditiva els facilita el seu aprenentatge. Fer-los cantar i aprendre cançons, motivar-los i trencar els tòpics que els poden generar pors faran que vagin adquirint les estratègies i les eines per a l’aprenentatge de la nova llengua.
    El canal de cançons de Youtube Super Simple Songs els agrada molt. Per als més grans la pàgina Lyrics Training els ajudarà a seguir aprenent tot posant al centre alguns dels seus interessos. I en aquests ens hem de centrar com a pares i mares.    
  2. Potenciar les capacitats i jugar: sabies que l’atenció, la concentració i el pensament matemàtic es desenvolupen a través del joc i d’activitats motivadores? Serà clau aquest tipus de metodologia per aconseguir que puguin pensar en anglès. Podeu jugar en família durant la setmana i/o el cap de setmana. Una proposta és la pàgina English Activities.
  3. Un recurs que també funciona molt és establir un idioma vehicular diferent per cada dia de la setmana a casa. Al principi costarà una mica agafar el ritme i ser constants, especialment als grans de casa, però els ajudarà molt a adquirir destreses, a guanyar confiança i sobretot a aprendre dels errors que puguin cometre. Creieu-me que funciona.
  4. També podem desenvolupar l’escriptura creativa. Hem de donar un sentit al que escriuen d’ençà ben petits, tot i que hi hagi errors. Això despertarà la motivació per l’aprenentatge de la lectoescriptura de la nova llengua a aprendre.

Han de ser feliços compartint les seves emocions. Amb una bona autoestima i motivant-los que expressin les seves emocions aconseguirem aprenentatge. I si també ho fan en anglès serà perfecte.

Avantatges?

N’hi ha molts. Però principalment:

És un generador d’oportunitats. Aprendre un altre idioma millora l’atenció i serveix d’entrenament mental ja que ajuda a exercitar la memòria dels infants.

Van creant consciència que pertanyem a un món globalitzat i sovint són infants amb una ment més oberta als canvis i variables de la vida. Serà un infant molt més obert i disposat a acceptar costums d’altres cultures.

D’aquesta forma arribarem a fer de l’anglès, escola i família, una llengua que sigui espontània, igual que ho poden ser el català i el castellà. Només cal que els acompanyem, proactivament, en aquesta aventura del saber i de l’aprendre. Com en la resta d’àrees o assignatures. 

Un article de Carles Perea, educador social, mestre i psicopedagog.

 

Foto portada: Pixabay (llicència pixabay)

Comparteix: