Reportatge: Tallers a les aules per promoure la coeducació i el respecte a la diversitat

Aquest navegador no admet l'element de vídeo.

Alumnes de segona ensenyança fa mesos que fan tallers per a la prevenció de la violència de gènere i la promoció de la coeducació. Xerrades que formen part d'un pla que pretén incloure de manera transversal la perspectiva de gènere en el currículum escolar oferint orientacions i pautes d'actuació als professionals de l’educació. Hem estat en una en la qual la participació dels alumnes ha estat clau per fomentar el debat.

"A vegades t'has de justificar per coses per les quals no t'hauries de justificar, però tampoc és una cosa que a mi em preocupi gaire. Algun comentari que sents per classe com "ves-te'n a fregar" o coses així. És veritat que en aquell moment diries "calla!"."

Júlia Martínez, alumna de 4t d'ESO del col·legi Mare Janer 

"A vegades, per ser dona, has de fer certes coses o, com ha dit la meva companya, t'has de justificar./Sents algun comentari que fan com a broma. T'ho planteges i dius "no és broma", però ja és "normal" que ho diguin."

Álvaro Fernández, alumne de 4t d'ESO del col·legi Mare Janer 

I precisament per tallar micromasclismes es desenvolupen tallers en classes de segona ensenyança de centres dels tres sistemes. Lluitar contra els estereotips i crear un espai de reflexió per promoure el pensament crític al voltant de la igualtat de gènere i el respecte a la diversitat en tots els aspectes són alguns dels objectius.

 "Els alumnes tendeixen a buscar aquesta igualtat. Es pregunten per què la dona amb les capacitats que té no ha de tenir el mateix accés a una enginyeria, per exemple. Tots fan la reflexió i pensen que tenen mares, germanes i tindran filles. La igualtat és un aspecte que hem de treballar tots junts."

Carla Riestra, presidenta de Cooperand amb Llatinoamèrica

Són tallers que s'inclouen en un pla que es va aprovar fa dos anys amb la voluntat d'incloure transversalment la perspectiva de gènere en el currículum escolar amb la col·laboració dels docents, les famílies i els mateixos alumnes. Un dels aspectes que també integra és la figura del referent de cada centre, que s'encarrega de detectar situacions discriminatòries i proposar accions per afavorir la igualtat.

"Hem fet reunions gairebé cada trimestre per veure què s'està fent. A hores d'ara estan treballant, per exemple, com en els espais de lleure hi ha igualtat de gènere, perquè pot ser que en aquests espais, sense adonar-nos-en, fem diferències."

Ester Vilarrubla, ministra d'Educació i Ensenyament Superior 

El pla es revisa cada tres anys i no es descarta ampliar els tallers a primera ensenyança. Perquè la de l'escola és una etapa clau per començar a superar barreres que arrosseguem des de fa temps.

"La paraula clau és el respecte"

Álvaro Fernández, alumne de 4t d'ESO del col·legi Mare Janer 

Informa: Oliver Jaén
Imatge: Andreij Cristancho-Arxiu RTVA
Locució: Judith Sáez

Aquest lloc web utilitza “cookies” per recollir informació estadística sobre la seva navegació i millorar la seva experiència com a usuari. Si vostè continua navegant en aquest lloc web s’entendrà que accepta l’ús de “cookies”.