Personal de l'administració dels metges referents confessen sobrecàrrega de feina i esgotament

www.andorradifusio.ad

Alguns testimonis del servei d'administració de les consultes mèdiques de primària, que es troben a primera línia, confessen no donar l'abast. També lamenten no rebre prou atenció per part del ministeri de Salut i confessen viure situacions de molta tensió en relació amb els pacients.

Col·lapse i esgotament. Així és com descriuen diferents testimonis del servei d'administració de les consultes mèdiques de primària el seu dia a dia des de fa setmanes, una situació agreujada per la crisi sanitària tenint en compte que es troben a primera línia.

Un testimoni anònim ha afirmat que "no és atenció primària, és com una atenció d'urgències perquè no donem l'abast i això tampoc és bo" i ha explicat que "la primària és el teu metge de capçalera, és el teu metge de confiança amb qui has de poder estar una estona amb ell".

Amb tot ha assenyalat que ha estat "molt dur" i que "hi ha dies que ho vols deixar tot", de fet ha remarcat que "hi ha secretàries que sé que han caigut, que han agafat depressió i a casa".

A banda d'haver d'esglaonar les visites dels pacients per la necessitat de netejar els espais, hi ha algunes tasques que els prenen molt temps i que creuen que es podrien gestionar d'una altra manera.

La secretària mèdica, Mili López, també ha indicat que quan es va fer el canvi a la història mèdica compartida i el triatge del metge preferent, ja va haver-hi col·lapse. "Covid-19 actiu, més cribratges poblacionals i ara les receptes caducades, tot va sumant i estem col·lapsats", ha expressat.

Els pacients es mostren nerviosos i preocupats i sovint es viuen situacions de molta tensió. En aquest sentit la secretària mèdica, Clàudia Soler, ha destacat que la gent està nerviosa, espantada i impacient i que "el telèfon no deixa de sonar".

Un testimoni anònim també ha afegit que "els pacients estan agressius" i ha destacat que "és el fet d'insultar-nos i pegar-nos", encara que ressalta que no són tots. "De dos-cents pacients, ho han fet dos".

El col·lectiu se sent poc acompanyat per part del ministeri de Salut pel que fa a la gestió de la pandèmia, principalment per la manca de protocols a seguir i proves de detecció de la Covid-19, tenint present que estan en contacte constant amb metges i pacients.

Informa: Laura Cugat
Imatges: Xabier Moreira

Comparteix:

"El misteri de la vuitena clau" una activitat familiar per conèixer Ordino a través de les noves tecnologies El Govern espera un retorn de fins a 14 milions d'euros amb les proves de l'Ironman de l'any vinent