Campanyes per reforçar el català després de constatar una caiguda del seu ús

www.andorradifusio.ad

El Govern anuncia campanyes de català en l'àmbit de les entitats públiques, en especial el sector mèdic, el taxi i el bus i les barberies i perruqueries. Després de la crisi del 2008 i amb l'obertura econòmica hi ha hagut una rotació en el sector econòmic que ha perjudicat el català. Tanmateix el bilingüisme guanya terreny.

El català amb un 46% és l'idioma més utilitzat al llarg del dia, seguit del castellà amb 39%, el francès (6%) i el portuguès (3,9%) si es mira l'indicador lingüístic.

Tot i que en l'àmbit familiar la majoria d'enquestats diuen parlar català als fills, es perd l'ús a casa en detriment del bilingüisme que també creix en el l'àmbit dels amics. En l'estudi el català perd 10 punts i el castellà en guanya 14 respecte el 2014.

En sectors tradicionals s'afegeix el sector del transport, la barberia i la perruqueria, i a l'hora de sortir de nit. També quan anem al metge on l'atenció i parla del català no arriba al 50%, explica el director de Política Lingüística, Joan Sans. La ministra de Cultura Sílvia Riva assegura que "ja s'han pres mesures per fixar aquestes línies d'acció i intentar milorar".

El director del CRES, Joan Micó, explica que molts dels professionals han vingut de fora amb l'obertura econòmica alhora que hi ha hagut una rotació després de l'èxode a partir de la crisi del 2008 que va fer que el 2014 milloressin les xifres del català i ara es tornin a veure afectades.

El català està abocat a conviure i compatir espai amb altres llengües. Amb tot des del ministeri es buscarà com marcar la diferència que li dona l'oficialitat.

Informa: Rosa Alberch
Imatges: Vicente Bellot

Comparteix:

Les dues cares de les comunals 2019 RTVA estrena la campanya de Nadal amb la col·laboració de la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell