Projectes per alertar del perill d'allau i fomentar la pràctica segura d'activitats de muntanya

www.andorradifusio.ad

Després dels episodis recents de forta neu i vent, el servei Meteorològic alerta que encara hi ha perill d'allau de forma generalitzada, tot i que hi ha punts que per diversos factors són encara més propensos a patir aquesta mena d'incidents.

Els experts i cossos d'emergència subratllen la importància de consultar totes les eines disponibles per fer activitats a la muntanya de forma segura.

Una d'elles és l'Escala d'Exposició de Terreny d'Allaus (ATES, pel seu acrònim en anglès) aplicada a Andorra, una iniciativa desenvolupada per Andorra Recerca+Innovació

Es traca d'una eina que permet avaluar com és de propens el terreny muntanyós del país a patir allaus, tenint en compte la pendent i la vegetació i deixant de banda altres factors com ara la neu i la meteorologia que ofereix per la seva banda el Butlletí de Perill d'Allau. 

La metodologia ATES va ser desenvolupada el 2004 des del Canadà i posteriorment s'ha anat aplicant a diverses zones muntanyoses del món, incloent-hi el Pirineu. Andorra Recerca+Innovació va començar la iniciativa basant-se en aquesta eina l'any 2015 i a la zona de Sorteny, i l'hivern passat la va finalitzar fent una radiografia completa de tot el país.

Fins ara comptava amb un enllaç propi, però aquesta setmana s'estrena en una nova pàgina web amb molta més informació relacionada amb la matèria. En la pàgina principal apareix un mapa d'Andorra amb les diferents zones marcades en negre que canvien de color quan se seleccionen.  El nou accés web és www.allaus.ad i un cop a dins, s'ha de clicar l'opció "Geovisor".

Segons una de les responsables del projecte,  la geòloga i investigadora Aina Margalef,  la del Comapedrosa és la vall amb més terreny complex del país, sobretot perquè té uns grans desnivells, cims molt alts i no gaire vegetació.

Un cop hi entrem, apareix la cartografia amb diversos elements marcats, com ara pics i refugis, i zones de colors diferents que determinen tres nivells de dificultat. El verd representa el nivell simple, poc susceptible a patir allaus. El blau passa a ser exigent, amb una exposició més propensa a patir-ne. Per últim, el color negre significa que és un terreny complex amb un important risc. 

A la part de dalt de la cartografia hi figura el perill d'aquell moment tenint en compte també la meteorologia i la neu: després de les darreres nevades, està en fase 3.

Si s'hi clica, apareix una avaluador que parteix de la classificació ATES i el grau de risc extret del Butlletí de Perill d'Allau. La gràfica permet creuar aquests dos paràmetres, terreny i grau de perill, i donar una sèrie de consells en funció de l'experiència del grup.

Tenint present que cada vegada la muntanya és més accessible i no tothom té un alt grau d'expertesa, com passava fa uns anys, els responsables del projecte remarquen la importància de consultar instruments com aquest de la mà de professionals.

Margalef explica que per elaborar el Butlletí de perill d'allau i muntanya hivernal es fa "un seguiment del mantell nival setmanal o gairebé diari, i de la meteorologia". En el cas del terreny, també es fa un seguiment exhaustiu i per fer les cartografies del projecte ATES, s'ha visitat el terreny a l'estiu mirant models digitals d'elevacions. "És molt difícil que una persona no experta pugui veure a simple vista com és el terreny o, per exemple, què té per sobre" quan va a fer activitat de muntanya, diu la geòloga. És per això que l'objectiu "és donar eines perquè aquest públic també pugui anar a la muntanya d'una forma segura".

En el mapa inicial, hi ha l'opció de consultar itineraris i una pestanya dirigida als excursionistes on es pot omplir un formulari per si han vist una allau o n'han patit una. Es tracta d'una informació essencial per als investigadors per tenir en compte quins accidents ocorren i el perquè i, de retruc, procurar evitar-los.

En relació amb la prevenció d'accidents a la muntanya, l'1 de desembre protecció civil va llançar una campanya de conscienciació ciutadana amb diverses recomanacions, com ara consultar la previsió del temps abans d'iniciar l'activitat, portar un mapa sempre a sobre i anar ben equipat. 

Informa: Laura Cugat
Imatges: Arnau Gaya
Grafisme: Marta Pons-Alberto Rodríguez-Jesús Carretero

 

Comparteix:

El tancament de l'accés a França, un dels factors que va contribuir al col·lapse segons Mobilitat Queixes a l'stop-lab del Pas de la Casa pel temps d'espera