El túnel de protecció de l'RN-20 per evitar talls de carretera a l'hivern, el 2025

www.andorradifusio.ad

El 2025 s'acabaran o com a mínim es minimitzaran molt els talls de la carretera RN-20 d'accés a Andorra per França. És el termini d'execució de l'obra de protecció d'aquesta via de l'Ospitalet al seu pas pel corredor H2 a l'alçada del túnel de Pimorent. Aquest divendres el ministre de Territori ha presentat el projecte a la CEA, que demana que mentre durin les obres, que començaran el 2023, hi hagi una altra via d'accés, ja en estudi. 

Els talls de carreteres amb França per l'alt risc d'allau durant l'hivern ja són menys habituals amb les intervencions fetes a la muntanya, però encara ho seran menys amb la darrera d'aquestes intervencions.

És la del corredor H2, que per la seva complexitat no es pot solucionar amb la col·locació de paraallaus. L'opció triada en aquesta zona, i que costejaran a parts iguals l'estat francès i l'andorrà, és la protecció de la via mitjançant un túnel. Una obra molt similar a la que hi ha a la carretera d'accés a Arcalís.

Aquesta obra està valorada entre 14 i 16 milions d'euros i podria estar enllestida el 2025. Ara la qüestió que preocupa és l'afectació que tindran les obres en els accessos a Andorra.

Per això el president de la CEA, Gerard Cadena, demana alternatives en les quals el Govern ja treballa però que només són viables a l'estiu. Veu necessàries dues vies de comunicació amb França perquè el país no quedi aïllat. El ministre de Territori, Víctor Filloy, apunta a "una segona carretera que avui dia està tancada i surt del mig del poble de l'Ospitalet i passa per l'obaga". Explica que s'està estudiant com es pot habilitar aquesta carretera".

A banda de la protecció també és previst fer més zones per posar cadenes. Filloy ha indicat que mentre no es tinguin fetes aquestes obres se seguirà treballant per minimitzar els talls dels accessos amb França mantenint les bones relacions amb la direcció de trànsit francesa d'aquella zona i fent valer l'acord d'intervenció mútua per a la neteja de la via. 

Informa: Anna Pifarré
Imatges: Nil Forcada/ Arxiu RTVA

Comparteix:

La CEA defensa la construcció d'una via alternativa amb França a la zona de la Solana del Pas de la Casa L'UdA supera per primera vegada les 600 matriculacions