Andorra adopta la prudència com a estratègia davant la incertesa en l'arribada de les següents dosis de la vacuna

www.andorradifusio.ad

El retard en l'arribada de més dosis de la vacuna de Pfizer-BioNTech està alterant els plans de vacunació del nostre entorn que s'adapta a la situació per garantir la segona dosi. A Andorra s'ha decidit reservar la meitat del que s'ha rebut; d'altres estratègies de llocs propers com Catalunya han estat més arriscades.

L'estratègia de vacunació d'Andorra tenint en compte la incertesa del mercat ha estat garantir les dues dosis. És a dir, si se'n tenia per administrar 2.600, s'ha decidit vacunar 1.300 persones.

No tothom ho ha fet així. Catalunya, per exemple, ha arriscat posant més primeres dosis que ja donen un cert grau de protecció i confiant que hi hagi marge suficient per administrar les segones quan es rebin.

L'epidemiòleg i assessor del Govern, Antoni Trilla, indica que "en una setmana-deu dies després de la primera dosi ja s'aconsegueix una protecció gairebé del 50%, i una setmana després de la segona dosi arribem al 95%". "La segona dosi la podem espaiar per arribar a aquest 95% a partir del dia 21 i teòricament fins el dia 42". En tot cas, Trilla aposta per la prudència.

Pel que fa la farmacèutica AstraZeneca, Trilla espera que acabi complint el contracte amb la Unió Europea i subministri les dosis compromeses de la seva vacuna desenvolupada amb la Universitat d'Oxford. Tot i això, recorda que l'Agència Europea del Medicament encara l'ha d'aprovar i hi ha dubtes de com ho farà. Addueix que "en l'assaig clínic original, que és el que serveix per decidir si s'aprova o no, hi havia pocs pacients d'edat avançada i, per tant, no hi ha gaires dades d'aquest col·lectiu, fet que pot suposar una limitació i fer que l'Agència Europea indiqui que és una vacuna efectiva i segura per a persones de menys de 65 anys".

Ha assegurat que aquest no seria un inconvenient perquè a mesura que arribin més vacunes es podrà ordenar quines són més apropiades per a cada grup d'interès.

Informa: Ester Pons
Imatges cedides: Comissió Europea

Comparteix:

El trànsit intern i no el turisme és el que té més impacte en la qualitat de l'aire La població creix un 0,6% el 2020 però disminueixen els residents espanyols i portuguesos